یوتیوب پادشاه بلامنازع ویدئو های آنلاین است اما هنگامی که به ویدئو های کوتاه و سرگرم کننده می رسیم، این TikTok و بعد تر هم اینستاگرام هستند که حرف اول را می زنند. حالا یوتیوب به دنبال ارائه قابلیت مشابه TikTok به کاربران خود است.
آن طور که پیداست، یوتیوب میخواهد با بهره گیری از پایگاه بزرگ کاربران خود و زیرساخت های وسیعی که در اختیار دارد، بخشی از بازار ویدئو های کوتاه را به دست بیاورد. در حقیقت یوتیوب می خواهد با TikTok وارد رقابت شود.
این زیرمجموعه گوگل این هفته خبر از یک قابلیت جدید داد که به طور محدود در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار میگیرد. با این قابلیت جدید می توان یک ویدئو کوتاه با طول حداکثر 15 ثانیه از طریق اپلیکیشن موبایل یوتیوب ضبط و آپلود کرد. این ویدئو درست همانند تیک تاک می تواند از چندین قسمت کوتاه تشکیل شود.
YouTube میگوید این قابلیت جدید را در اختیار شمار محدودی از کاربران اندروید و iOS اپلیکیشن موبایل خود قرار داده است و از بازخورد دریافتی از آن ها استفاده خواهد کرد. در صورتی که همه چیز خوب پیش برود و بازخورد کاربران مثبت باشد، ممکن است این قابلیت در اختیار کاربران بیشتری قرار بگیرد. با این حال هم اکنون صرفاً یک طرح پایلوت است و حتی می تواند کنار گذاشته شود.
هنگامی که فیسبوک در سال 2016 میلادی سرویس ویدئو کوتاه Vine را تعطیل کرد، بسیاری تصور میکردند چنین سرویس هایی آینده ای ندارند. اما خیلی زود رقبایی چون اینستاگرام، تیک تاک و اسنپ چت چنین سرویسی ارائه کردند که بسیار هم در کار خود موفق بودند. حالا یوتیوب هم به دنبال کسب سهمی از این بازار بزرگ است.